یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود استخوان کودکان را چگونه تقویت کنیم؟ مصرف بیسکوییت و کلوچه چه تاثیری بر سلامتی کودکان دارد؟ خشم بهاری را کنترل کنید برای حفظ سلامتی روزانه چند عدد تخم مرغ بخوریم؟ زردچوبه چه تاثیری در افزایش طول عمر و جوانی دارد؟ ۴ عارضه مصرف خودسرانه ویتامین دی را بشناسید
سرخط خبرها

سال پیش جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در مشهد ۵۰ درصد افزایش داشت | ۲۶ هزار و ۷۰۰ حیوان‌گزیدگی در خراسان رضوی طی ۱۴۰۱

  • کد خبر: ۱۷۷۰۶۴
  • ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷
سال پیش جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در مشهد ۵۰ درصد افزایش داشت | ۲۶ هزار و ۷۰۰ حیوان‌گزیدگی در خراسان رضوی طی ۱۴۰۱

به گزارش شهرآرانیوز پس از انتشار گزارش «۲۲ حیوان‌گزیدگی روزانه در مشهد» و تأکید دانشگاه علوم پزشکی بر جدی‌گرفتن هر گونه گزش حیوانات شامل خانگی و ولگرد که امکان انتقال بیماری هاری را در پی دارد، مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری مشهد به شهرآرا می‌گوید: در سال گذشته، جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در مقایسه با سال قبل، ۵۰ درصد در مشهد افزایش داشته است.

فرهاد ذبیحی می‌افزاید: روزانه ۲۴ گروه در شهر، سگ‌های ولگرد را جمع‌آوری می‌کنند و ما طبق به‌روزترین دستورالعمل کنترل جمعیت و سامان‌دهی سگ‌های بدون‌صاحب اقدام می‌کنیم. او ادامه می‌دهد: طبق این دستورالعمل، بعضی سگ‌های جمع‌آوری‌شده، سالم هستند که از بقیه جداسازی و سپس عقیم می‌شوند، به‌ویژه سگ‌های ماده. بعضی نیز برای نگهداری به افرادی که در مزارع و روستا‌ها به سگ نیاز دارند، واگذار می‌شود. اما حیوانات بیمار که طبق نظر دام‌پزشک، زنده‌بودن آن‌ها به صلاح نیست، به روش مرگ ترحم‌آمیز از بین می‌روند.

طبق آمار‌های علوم پزشکی مشهد، در سال گذشته در استان خراسان رضوی، ۲۶ هزار و ۷۰۰ مورد حیوان‌گزیدگی گزارش شده است. دراین‌بین، هاری ۸۶ حیوان در کل استان طبق آزمایش تأیید شده است. حیواناتی که ۱۳۸ نفر را در استان ما گزیده و مبتلا کرده‌اند که البته خوشبختانه به دلیل اقدامات پیشگیرانه، هیچ مورد فوت ناشی از هاری انسانی نداشته‌ایم.

این مقام مسئول در شهرداری نیز بیان می‌کند که بیشتر حیوان‌گزیدگی‌ها مربوط به حیوانات خانگی است و عدد کمی از گزش‌ها را سگ‌های بدون‌صاحب و ولگرد موجب می‌شوند. ذبیحی می‌افزاید: بیشترین مشکلات از روستا‌های اطراف است که سگ‌ها از آنجا به سمت شهر برای یافتن غذا، پیاده‌روی شبانه‌روزی دارند. در بخش‌هایی از محدوده شهرداری منطقه ۱۲ نیز مردم در بولوار‌ها برای سگ‌ها غذا می‌ریزند و باعث حضور بیشتر این حیوانات به محدوده شهری می‌شوند.

شکایت‌های مردم کمتر شده است

موضوع دیگری که مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری به آن اشاره می‌کند، درباره نوع زندگی سگ‌های ولگرد است. او بیان می‌کند: اگر ما ۱۰ سگ ولگرد را در شهر جمع کنیم، ناخودآگاه برای تقارن زیست‌محیطی از بیرون همین تعداد سگ به محدوده وارد می‌شوند، اما درهرصورت به دلیل اقدام‌های پیشگیرانه خدمات شهری برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد، تعداد شکایت‌ها و مشاهدات مردم به سامانه ۱۳۷ نسبت به سال قبل کمتر شده است.

اما طبق دیگر آمار‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در سال گذشته ۸ هزار و ۱۴۰ مورد حیوان‌گزیدگی در مشهد اتفاق افتاده است که نشان می‌دهد روزانه ۲۲ تن از شهروندان، با حیوان‌گزیدگی روبه‌رو هستند. موضوعی که توجه به خطرات ناشی از بیماری هاری، لزوم آگاه‌سازی مردم دررابطه‌با رفتار با حیوانات خانگی مانند سگ و گربه و جمع‌آوری سگ‌های ولگرد را یادآوری می‌کند.

ذبیحی نیز می‌گوید: بسیاری از حامیان این حیوانات، موضوع سگ‌های بیمار و خطرساز را با ظلم به این حیوانات اشتباه می‌گیرند و گاهی بین سازمان ما و آن‌ها تنش به وجود آمده و آن‌ها سازمان ما را برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد بازخواست کرده‌اند، ولی درنهایت ما طبق دستورالعمل فعالیت می‌کنیم و روی اقدام‌هایمان از سوی کارگروه فرمانداری نظارت می‌شود و می‌توان گفت مشهد، یکی از موفق‌ترین کلان‌شهر‌های کشور در کنترل سگ‌های ولگرد است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->